hicabi bey’in kısır partisi

kısırdöngü: döngüler üç çeşittir kuzucuklarım: kısırdöngü, verimli yahut üretken döngü, bi de garip döngü. döngünün verimlisini/üretkenini hepiciğiniz bilirsiniz, üzerinde lakırdı üretmeye lüzum yok. kısırdöngü deyince benim aklıma sevgili devletşah hanım’ın nar ekşili kısırdöngüsü -pardon, kısırı- gelir. kısırdöngü demek, kısırı yedikçe yan cephelerden dünyaya doğru hamle yapmak, hamle yaptıkça daha çok kısır yiyesi gelmek demektir. adı üzerinde, kısır bi döngü işte. kısırdöngü zararlıdır. niye? çünkü bildiğiniz üzre bütün güzel şeyler zararlıdır. bazen ben mi kısırı yiyorum, kısır mı beni yiyor bilemiyorum. gerçi benim ensel genişleme gibisinden bi sorunum yok, tahtaya vurulası.

gelelim üçüncü döngü çeşidine. ismiyle müsemma, garip bi döngüdür kendisi. meselâ patagonların cengâver ruh taşıyanlarıyla dağpatagonlarının cengâver ruh taşıyanları birbirini besleyip semirtiyor yıllardır. biz tabii aynı irtifadan bakınca bi bok göremiyoruz, sanıyoruz ki işte birbirlerini pataklıyorlar. n’ayır nalan, birbirlerini pataklar gibi gözüküyorlar ama birbirlerini şekillendiriyorlar, birbirlerini besleyip semirtiyorlar. escher beyamcamızın “çizen eller”i gibi tıpkı. onlar denk seviyedeler ve epistemolojik bağlamda bir paradoksal vaziyet yaratmaktalar. birinin seviyesinden ötekinin seviyesine pinpon topu gibi savruluyor ve fakat işin içinden çıkamıyoruzdur. halbuysam yüksek bir irtifadan baktığımızda o paradoksal durumu, o garip döngüyü aşmamız an meselesidir. birbirini çizen elleri de çizen bir el var çünkü. escher beyamcamızın görünmeyen eli. (piyasanın görünmeyen eli diil, onunla karıştırma muhterem kari.) yanisi neymiş canımcım? türkiye türklerindir bla bla gazetesinin asimetrik psikolocik medyalamasını siktir edip olanbitenlere yüksek irtifadan bakmak iktiza edermiş. yoksa beynimiz birtakım beyazpatagonların beyni gibi kuruyup kalırmış ve öyle bir beyinden turşu bilem olmaz imiş. garip döngülere bu garip ismi verenin kimliğini de açık edelim de malumatfuruşluğumuz eksik kalmasın di mi? douglas hofstadler nam zatın hükelâlığı bu. yalnız, yüksek irtifa dedikse size dağcı olun, astronot olun falan demedik yani. biraz felsefe, biraz vicdan, biraz sağduyu, bir miktar tarih bilinci, azıcık sosyoloji bilgisi, bi gıdım siyaset psikolojisi, bi tepsi baklava -pardon, ekonomipolitik-, bir ölçek davul tozu, bir ölçek minare gölgesi yeterli. yoksa dünyanın yuvarlak olduğunu anlamak için hankımızın parası yeterdi uzay turizmine?

gelelim geçen yazdığımız maddemizde saklı yarışmamızın sonucuna. ecem joa tam üstüne basmış, döngünün geometrisini asimetrikleştirmiş! çavdar teyzem etrafından dolanmış çalının ve fakat epey enerci sarfetmiş. serap hanım sırf üstün çabasıyla bilem övgüyü haketmiş. canım talisman aplam beni canevimden vurmuş. seyyarat hanım’la melek hanım’sa en azından sınav salonundan içeri teşrif buyurma nezaketini göstermişler. bu durumda, lugatimizi mendebur ff’den okumakla iktifa eden ve hatta bi de utanmadan layklayan mel’un okurcuklarımızı hediyemizden mahrum bırakmayı bir zevk addediyor ve ismini zikrettiğimiz kıymetli dostlarımız arasında kur’a çekmeyi münasip buluyoruz. gelgelelim nasıl olacak bu iş? onu bilemiyorum ve köşeme çekilip üzerinde düşünmeyi tercih ediyorumdur. en kısa zamanda birinize gökten bi elma düşecektir. elmanın cinsini cibilliyetini saptadım efenim. ya nasip.

demek ki neymiş? escher beyamcamızın o eserlerinin hepsi de birer garip döngü görselleştirmesiymiş.

örnek tümcemize geldi sıra muhterem kariin. “bir sonraki cümle yanlıştır. bir önceki cümle doğrudur. kısırdöngü bunun neresindedir? kısırının lezzetinde midir? müdür müdür müdür?” (elcevap: bu, kısır değil garip bir döngüdür. ne lan bu kısır merakı, ne obursunuz canımcıklarım siz öyle!)

10 Yanıt

  1. ama ama ama 😦

  2. Beşte bir şansınız var efenim, niye üzülüyonuz ki? % 20 eder. Az mı? Azsa -yine kimseler duymadan- size bi torpil patlatırız. Ece olmak goley mi!

  3. yok yok, torpilden değil efendim. %20’yle neler neler olur bu ülkede, az değil elbet. lakin listede adım geçmeyince kur’aya bilem kalamayacağımı düşünmüş idim. yüzsüzlük ediyorum, utanıyorum, ama yine de ediyorum.

  4. Anaaaa! Milpardon üzerine milpardon! Kaydederken nasıl olduysa uçmuş paragrafın o ilk cümlesi! İnanmıyorum valla. “Ecem JoA tam üstüne basmış, döngünün geometrisini asimetrikleştirmiş!” dediydim halbuki… Durun, hemen yerine monte edeyim tekrar.

  5. Tabii böyle olunca yüzdeyi de yanlış hesaplamış oluyoruz. Ama olsun, benden torpillisiniz nasılsa, mühim diil.

  6. aman efenim, rica ederim. değil üstüne basmak, kıyısından köşesinden tutturmuş olmak bilem yeter bana. zor soruyonuz siz çünkü:)

  7. bir de erke dönergeci diye bir şey vardı ya sayın abim, o da kısır döngü mü üretiyordu? ya da ne dönderiyordu? ayrıca bu dünyada dost yoktur a dostlar da bir kısırdöngü cümlesi midir? müdür müdürdür, o ayrı.

  8. Heyooo finale kalmışım.. 🙂

  9. Kıymetli sorellam,

    Size cevap verecem diye az kalsın çaylan beraber kemirmekte olduğum pötibör püsküütü eşşek cennetine pasaport niyetine kullanacaktım… Neyse, erke dönergecinin prezantasyonu dediğiniz şey neydi biliyonuz mu, bir tür parolaydı. Gerekli yerlere yakılan fener ışığıydı. Yanisi, “lan darbe yapmaya beş kaldı, habarınız olsun, hazırlıklar taam mı?” şeklinde. Az kalsın erkeyle birlikte ebediyyete kadar dönüp duracaktık ki bu döngüyü makalemizde anlatmayı unuttuk. Bunun adı, faşist döngüdür sevgili sorella.”Patagonland über alles!” nidaları eşliğinde dönülür.

    Diger sualinize gelince… Tembelliğin lüzumu yok. Onu siz bulun. Makalemizi alıcı gözle okuduysanız cevabı bulmanız, şirin beldemizin İttihat Terakki zulmünden kurtulmasına kıyasla pi sayısının virgülden sonraki hane sayısı kerre kolay.

    Bi de, müdür elbette ki müdürdür. Müdür olmasaydı şayet, müdür olabilir miydi!

  10. Canım Talisman Aplam,

    Ben sizden fazla sevindim Allah canımı alsın ki.

Bir Cevap Yazın

