hicabi bey megara yolunda

prokrustes’in yatağı: yunan mitolojisinde adı geçen, bir adı da prokrastes olan haydut bi tipin zamazingosu. bu mel’un mahluk atina ile megara yolu üstünde, eleusis yakınlarında yaşamış ve vakterende atinalı kahraman theseus tarafından gebertilmiş. aşşağılık herifin biri kısa, diğeri uzun iki demir yatağı varmış; gelen geçen yolcuları bi güzel soyduktan kelli kurbanlarından kısa boylu olanları uzun yatağa yatırıp bacaklarından çeke çeke uzatır, uzun boyluları ise kısa yatağa yatırıp yatağa sığmaları için bacaklarını kesermiş. işte bu yüzden, haydutlukla yetinmeyip insanlıkdışı bir katılık ve sertliği benimseme zihniyet ve uygulamasının adı olmuş “prokrustes’in yatağı” lafı.

ayrıca, distopik bilimkurguların büyük ustası stanislaw lem’in “gelecekbilim kongresi”nde hikâye ettiği prokrustik anonim şirketi’nin ismi de bundan gelir.

ve ayrıca… patagonya nam şirin bir melmekette yüz yıldır hüküm sürmekte olan, höztürgçesiyle ifade buyurursak “birlik ve ilerleme” adıyla kendini vaftiz etmiş bir oligarşinin de zihniyet ve uygulama olarak bu yorgan-döşekten, dahası onu geçtik, prokrustik anonim şirketi’nden hiçbir farkının olmadığını ileri sürmektedir na-embedded yakın-tarihçiler. ben onların yalancısıyım.

theseus da lugatimizin bir maddesi olarak karşına çıkacaktır helbet ey muhterem kari.

şimdi sıra örnek tümcede: “patagonya amayasa nahkemesi başkanını kutlayan george p. symington hazretleri, ‘yüksek yargımızın cansiperane desteği olmaksızın yüce psikimokrasimizin bekasını sağlamak mümkün olamazdı’ şeklinde beyanatta bulundu. sözlerine devamla, ‘farmakokrasi, mutlak kaypakrasi üzerine kurulu psikimokrasidir değerli vatandaşlarım ve eğer bizim maskotlarımız ve süperneomaskotlarımız olmasaydı, yüce psikimokrasimizin zihniyetsel ve uygulamasal temeli olan prokrustes’in yatağını gerçekten de prokrustes’in yatağı olarak algılar ve o yoldan adımınızı bilem atmazdınız. yaşasın acı gerçekleri ruhunuzun bile duymamasını sağlayan hakikatliamsal rejimimiz.’ hazretin sözlerini kuvvetle alkışlayanlar arasında, chf umumi reisi ve hergelekon avukatı haykal, yardımcısı bahçevan, patagonya patagonyalılarındır gazetesinin kaptanı hertuğrul ve dağpatagonu hemine aynasız özellikle nazar-ı dikkatimizi celbediyordu.”

10 Yanıt

  1. Ne varsa mitolojide var!
    Olanı biteni, olacağı biteceği, insan denen zararlı mahlukatın tüm hallerini bilmişler, daha insan insan olmadan.
    Ne denir?

  2. Kafam bozulduğunda Zeus Bey’in huzuruna çıkıyorum ben Çavdar Teyzem. Atıp tutuyorum ona, içimi boşaltıp ayrılıyorum huzurundan.

  3. “kurbanlarından uzun boylu olanları kısa yatağa yatırıp bacaklarından çeke çeke uzatır, kısa boyluları ise uzun yatağa yatırıp yatağa sığmaları için bacaklarını kesermiş.” Gerçekten enterasan bir yaklaşım. Zaten uzun boylu bir adamı kısa yatağa yatırıp bacaklarından çeke çeke uzatmak ve zaten kısa olan bir adamı uzun yatağa yatırıp yatağa sığması için bacaklarını kesmek :)) Evet 🙂

  4. Heh heh! Gözünüzden kaçmamış! Tebrikler ve teşekkürler. (Tikkatli okurcuklara madalyon veriyoz.)

  5. Yok ben madalyon almak için yazmadım onları. Sadece takılıyordum. Bilirsin espri olsun diye. Yoksa birinin ufacık hatalarını “eheheheh çok zekiyim benden kaçmaz” diyerek gösteri biçimine dönüştürenlerden değilim. Aslında o yorumu yazarken dilerim öyle algılanmaz demiştim ama sanıyorum yanıldım 🙂 Sözün kısası asıl niyetim sadece takılmaktı.

  6. Yahu ben de samimi düşüncemi yazdım. Dalga geçmedim. Öyle zannettiyseniz üzülürüm valla. Aman ha.

    • Ses edin lütfen. Vallahi çok üzülürüm değilse.

  7. Yok yok üzülmeyin sakın, üzülecek bir şey yok. bilirsiniz yazı dili bazen böyle durumlara yol açabiliyor. 🙂 İçiniz rahat olsun, öyle alınganlardan da değilim 🙂

  8. Teşekkür ederim beni merakta bırakmadığınız için. Ben gerçekten sevinmiştim yanlışı düzelttiğinizden dolayı.

  9. “Farmakokrasi, mutlak kaypakrasi üzerine kurulu psikimokrasidir” cümlesi ve “hakikatliam, maskot, neosüpermaskot” sözcükleri Lem’in yazıda zikredilen eserinde yeralan ifadelerdir.

Bir Cevap Yazın

