çağdışı hicabi bey

çorba: sanırsam domuz gribi oldum –geçen sefer de öyle sanmıştım, ne tesadüf. kitabımın son tashihlerini yapayım diye hasta hasta ajansa geldim, gelmişken de kıymetli lugatimize iki madde daha kazandıralım diyordum ki mabadımın yemediğini farkettim. (bakın kıymetini bilin, bugün nasıl da kibarım, mabadım falan.)  “çağdaş” ve “tren” maddelerini girmeyi planlıyordum. sonra belki bi de “çağdaş tren”. olmadı, oldurmadılar, oldurtturulamadı. neyse, borcumuz borç. madem ki hastayım, çorba içeyim dedim. malum bir markanın acılı domates çorbasından. kupta hazır çorbadan ne hayır gelir adama. gelmedi de netekim. ve bi tesadüf daha vuku buldu, bir kitabın arasından yıllar öncesinin bir notu düştü. üstünde çorba tarifi, bak sen şu işe. hâlka hizmet hakka hizmettir düsturundan hareketle siz muhterem kariin içün kendimi paralayıp buraya aktarıyorum. lugatimizin lezzetine lezzet katmış oluyoruz hem, fena mı. “çağdaş”larımız biraz bekleyedursunlar yan masada. kıymetimi bilin, beni üzmeyin, yorum yapın, ff’de layklamakla yetinmeyin, beni şımartın, hastayım bak.

tarife geçmeden örnek tümcemizi de verelim, aradan çıksın. “bir gorbaçov bir gorbaçov’a gel birader beraber bi çorba içelim demiş. tam içeceklerken üzerlerine berlin duvarı yıkılmış. şirin beldemiz patagonya’mızın saatleri de tam o saatte durmuş. şimdi pil taktık, sanki gıpraştı gibi yelkovanla akrep.”

150 gram kurubamya tedarik edeceksiniz mevlâna türbesi’nin oradan bir yerden. havlu arasında ovuşturacak ve çöplerini eleyeceksiniz. kırk yıllık mahalle kasabınızdan 300 gram kuşbaşı et isteyeceksiniz, sizin nazınız geçmeyecek de kiminki geçecek. iki orta boy soğansız olmaz, ona göre. geçen semt pazarından hakiki değilse bile hakikimtırak tereyağ edinmişliğinizden haberim var, işte ondan göz kararı 50 gram kadar tereyağ lâzım bize. tatil dönüşü ayvalık’tan getirdiğiniz zeytinyağından da iki yemek kaşığı ayırın. iki adet çili biberi de unutmayalım bu arada reca ederim. geriye ne kaldı? birbuçuk kaşık halis muhlis ev yapımı domates salçası ile  birbuçuk çay kaşığı limontuzu. yarım fincan suda eritin limontuzunu. (bana kalsa limonsuyu kullanırdım ama bana kalmamış.)

malzemeler bunlar muhterem kariin. şimdi eylem zamanı. tikkayt, ikinci tekil şahıs kullanıcam, her tümceden birer hece tasarruf olsun diye.

n’evet, başla! yağı ve soğanı birlikte kızdır. soğan pembeleşmeden saydamlaştığında eti koy tencereye, ocağın ateşini yükselt (monica belluci görmüş metin bey’in vaktiyle ateşinin yükseldiği gibi). baktın et kavrulmuş, salçayı ekle. salça yanmadan kavrulduğunda ise salla içine çili biberi. o yoksa bir miktar acı salça da olur yerine. etler az daha pişsin. boş durmak yok bu arada, bamyayı haşla. etler pişince bamyayla halvet olsunlar. baktın orji çığrından çıkıyor, o vakit müdahale et. bu iş tamamdır. servisin hemen öncesinde limontuzunu oyuna sok. gerekirse bir dilim limon da eklemende sakınca görmemekteyimdir.

afiyet şeker olsun. şu zavallı garibe bi tas ayırmadığın için boğazında kalsın inşallah.

ikinci çoğul şahısla bitirelim: püf noktasını çaktınız mı? konya nam antiçağdaş, örümcek bağlamış, ameriga’nın elliüçüncü eyaleti olmaya niyetli, fetullahçı, sorosçu, gerici, cümhuriyetimizin kazanımlarına kazan kaldırmış, domuz gribine uğrayasıca melmeketin bamyası olacak, onun da tazesi değil, kurusu. değilse bi halta yaramaz yaptığınız şey.

10 Yanıt

  1. yok ki efendim kuru bamyamız filan. hem de konya’dan olacak! eğer bu tarifin henüz bir adı yoksa, lütfen müşkülpesent yemeği olsun ismi. şu durumda yapamıyoruz, dolayısıyla size de ikram edemiyoruz, geçmiş ola.

    bu arada monica ablamızın filmi geldi, duydunuz değil mi?

  2. Amanın memleketimm.. 🙂 Nasıl bu kadar eniğin mabadına soktunuz memleketimi. Hoş, Kafkas göçmeniyiz aslen ama. Gerçi söylenenler de çok boş sayılmaz. Neysem. 🙂
    O değil de, Eminönünde vardır kuru bamya, Konya’ daki kadar da iyidir. Tavsiye ederim. Ayrıca bamya çorbası yemeğinin aksine şa..ha..ne olur. Mımmm.
    Bi de bizim etli ekmek olayımız var ki, neden İstanbul’ da aynını yapamıyorlar diye deli oluyorum. Resmen özlüyorum mereti.

  3. ben bunu bir ara yapıcam. yattı aklıma. limon tuzu koymam zinhar. yazınca bile ağzım şey oldu.

    güzel olursa sizi anarım, olmazsa talismana çatarım.

  4. ses soluk yok. yorgan döşek hasta mı oldunuz yoksa? 😦

  5. Evli Bey,
    Limon tuzunu küçümsemeyiniz, bir avuç eklemeyeceksiniz ki, çay kaşığının ucuyla azıcık… (Yok yahu, birbuçuk çay kaşığıymış. Hımm, bir olsun, bir…)
    Neyse, limon tuzunu eski aşçıların kullandığı bir malzemedir, onu diyeyim.

  6. Metin Beyyyy,
    Nerdesiniz allaaşkına?
    Afiyettesiniz inşallah!

  7. peki limon tuzu yapalım, sizi mi kırıcam.

  8. Evli,
    Limon tuzundan emin değilsen yemeğe hiç eklemeyip, pişip bittikten sonra yerken biraz limon sıkarak deneyebilirsin. Bu çorbaya limon yakışır yani ama çok aşırıya gitmemeli.
    Konya’ da klasik düğün çorbasıdır bu, her düğünde yapılır.

  9. ben anlamam, güzel olmazsa sana ekşirim Talismanım konyalım.

  10. Evli Adam Beyciğim, layıkıyla yaparsanız çok seveceğinizi zannediyorum bu çorbayı. Çorbaların hasıdır desem mübalağa olmaz yani, o derece.

    Çavdar Teyzem, limontuzunda elin ayarı kaçmış mıdır, bilmiyorum valla. Yıllar öncesinden kalma, sararmış bir kağıtta yazıyordu bunlar. (Tabii böyle yazmıyordu, ben Hafif Abiceleştirdim üslubu ıccıcık.)

    Canım Talisman Aplam, müşerref oldum efenim. Ha bi de, ironik takılalım demiştim sadece, ben masumum yoksam. “Etlekmek”e gelince, boşuna yormayınız tatlı canınızı aplam, Konstantiniyye’mizde bulamazsınız. “N’öğrüyon gız, elin Istanbıl’ında n’ararmış etlekmek!” derler sonra hemşerileriniz.

Bir Yanıt Bırakın

